Hanke on päättynyt
Aikataulu: 1.3.2019 - 31.1.2022
Muuttuva työ- ja koulutuskenttä ovat mahdollistaneet nuoren osaamisen kehittämisen joustavammin. Samalla koulutusalan valinta on lukuisten vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien keskellä vaikeampi päätös. Haastavaa on löytää nuoren omiin tilanteisiin ja vahvuuksiin sopiva opintopolku.
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDUn hallinnoima Ohjauksella opintoihin -hanke toteutetaan 1.3.2019-31.1.2022 välisenä aikana. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan sosiaalirahasto ja tukipäätöksen hankkeelle on tehnyt Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hankkeen budjetti on 373 029 €.
Hankkeen tavoitteena on kehittää toimintamalli erilaisista lähtötilanteista koulutukseen hakeutuville nuorille. Hankkeen yhteistyö sidosryhmien kanssa vahvistaa ja kehittää verkoston ammatillista ja monialaista osaamista tarjoten nuorelle mielekkäät ja toimivat yksilölliset ohjauspolut opintoihin.
Hankkeessa mallinnetaan ja pilotoidaan erilaisia ohjauspolkuja nuorten (15-29 -vuotiaiden) ammatilliseen kouluttautumiseen ja sitä kautta työllistymiseen sekä syrjäytymisen ehkäisyyn.
Hankkeen kohderyhmänä ovat ilman opiskelupaikkaa jääneet nuoret, ammatillisen tai lukiokoulutuksen keskeyttäneet nuoret ja ammatinvaihtajanuoret sekä työllistymistä edistävää ja osaamista täydentävää koulutusta tarvitsevat nuoret.
Koulutuksen hankkiminen tai olemassa olevan osaamisen täydentäminen on keskeistä kohderyhmän työllistymisen kannalta.
Hankkeen tuloksena saadaan erilaisista lähtötilanteista koulutukseen hakeutuvia nuoria varten toimintamalli, jossa mallinnetaan erilaisia koulutukseen hakeutumisen polkuja. Polkujen kehittämisen myötä edistetään asiakkaan koulutukseen pääsyä. Samalla kehitetään kouluttautumiseen liittyvää ohjausta sekä koulutus- ja kouluttautumisvaihtoehtoja. Polkumallien kehittämisen myötä niin ikään ehkäistään myös syrjäytymistä.
Hankkeessa hyödynnetään Ohjaamo-verkoston tarjoamaa alustaa ja sen tarjoamia palveluja yhteiskehittämiselle. Hankkeessa pyritään nuoren urasuunnittelun ja yksilöllisen, opintoihin johtavan polun löytämiseksi etsimään tavat hyödyntää ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksia opintoihin ohjautumisessa.
Alkutilanne: Jatkuvassa haussa ilman opiskelupaikkaa jääneen nuoren polku alkaa siitä pisteestä, jossa yli 18-vuotias nuori ei ole saanut opiskelupaikkaa, jota on hakenut jatkuvan haun kautta. Nuori on tilanteessa, jossa joutuu pohtimaan, mitä seuraavaksi.
Tärkeää: Ohjauksen asiantuntijan tekemän alkukartoituksen avulla saadaan ohjattua nuori jouhevasti eteenpäin!
Ohjaavat tahot: Ohjaamo, opinto-ohjaajat, työllisyyspalvelut
Ohjaustoimenpiteet: Yksi tärkeä ohjaustoimenpide on varmistaa nuoren jälkiohjaus hylkäävän päätöksen jälkeen. Toiseksi ammattilaisen on tärkeä luoda hyvä yhteys nuoreen ja pohtia vaihtoehtoja yhdessä hänen kanssaan.
Muistetaan nämä: Sanoitetaan tarkoituksenmukaiset palvelut nuorelle selkeästi. Motivoidaan nuorta opintoihin tilanteesta riippumatta. On myös tärkeää sanoittaa, etteivät opinnot mene koskaan hukkaan.
Lopputilanne: Parhaassa tapauksessa nuorelle löytyy opiskelupaikka, johon hän saa tarvittavaa tukea. Joka tapauksessa lopputilanteessa seuraavat askeleet ovat selvillä eli nuori on tarvittaessa palveluiden piirissä.
Alkutilanne: Ammattikouluttamattoman nuoren polku saattaa lähteä liikkeelle opintojen keskeytymisestä tai oivalluksesta siitä, että on väärällä alalla. Tällaisessa tilanteessa nuori tarvitsee uuden suunnan.
Tärkeää: Oppilaitoksessa on tärkeää huolehtia keskeyttämisen ennaltaehkäisystä. Keinoja tähän ovat tuki opintoihin kiinnittymisessä sekä varhainen puuttuminen opintojen aikana.
Ohjaavat tahot: Opiskeluhuolto, opinto-ohjaus, Ohjaamo, työllisyyspalvelut, etsivä nuorisotyö, aikuissosiaalityö, Kelan palvelut
Ohjaustoimenpiteet: Ohjaustoimenpiteinä voidaan hyödyntää työhönvalmennusta ja uravalmennusta. Sen lisäksi on tärkeä tukea koulukuntoisuutta ja saattaa oikea-aikaisiin, nuorelle tarpeellisiin palveluihin. On myös tärkeää hyödyntää mahdollisuutta kokeilla opintoja oppilaitosten avoimien opintojen kautta.
Muistetaan nämä: Hyödynnetään verkostoa ja tehdään sen toimijoiden kanssa yhteistyötä nuoren tukemiseksi. Kuljetaan nuoren rinnalla prosessin ajan.
Lopputulos: Nuorella on parhaassa tapauksessa uudet mielenkiintoiset opinnot, joiden aloittamiseen hän on saanut apua ja on jälleen motivoitunut opiskelemaan. Tärkeää on huolehtia, että seuranta, tuki ja suunnitelmallisuus nuoren kohdalla toteutuvat. Joka tapauksessa lopputilanteessa seuraavat askeleet ovat selvillä eli nuori on tarvittaessa palveluiden piirissä.
Alkutilanne: Lukion suorittaneen, mutta ilman opiskelupaikkaa jääneen nuoren polku alkaa tilanteesta, jossa nuori pohtii seuraavia askeleita. Nuori saattaa miettiä esimerkiksi mitä tahtoisi opiskella, mitä tekee, jos ei saa opiskelupaikkaa ja miten valmistautuu opintoihin hakeutumiseen. Osalla myös asevelvollisuuden suorittaminen vaikuttaa opiskelemaan hakeutumiseen. Tähän kaikkeen nuori saattaa tarvita ohjausta.
Tärkeää: Tiesitkö, että lukiosta valmistuneella on oikeus saada jatko-ohjausta omasta lukiosta vuosi valmistumisen jälkeen, mikäli nuori ei ole saanut opiskelupaikkaa? Varusmies- ja siviilipalvelusaika jatkaa tätä oikeutta.
Ohjaavat tahot: Opinto-ohjaaja, Ohjaamo, oppilaitokset, työllisyyspalvelut
Ohjaustoimenpiteet: Ohjaustoimenpiteitä tällaisella polulla on perinteinen opinto-ohjaus edellä esitetyn jatko-ohjausvelvoitteen mukaisesti. Lisäksi on tärkeää tehdä tilannekartoitus ja selvittää nuoren tilannetta ja mielenkiinnon kohteilla. Myös työllisyyspalvelut tarjoavat tällaisessa tilanteessa ohjausta ja erilaisia palveluita, kuten ammatinvalinnanpsykologin ohjausta.
Muistetaan nämä: Nuoren kohdalla huolehditaan saattaen vaihtamisesta. Nuorta kannustetaan eteenpäin opintopolulla ja tarjotaan tukea opintopolun varrella erityisesti pettymysten sattuessa.
Lopputilanne: Nuori voi päätyä korottamaan ylioppilastutkinnon arvosanojaan, mennä työkokeiluun selvittääkseen omaa alaansa tai saada kiinnostavan opiskelupaikan seuraavana hakuvuonna. Nuorella voi olla edessään suunnitelmallinen välivuosi töiden tai avointen opintojen parissa. Joka tapauksessa lopputilanteessa seuraavat askeleet ovat selvillä ja nuori on tarvittaessa palveluiden piirissä.
Alkutilanne: Ammatinvaihtajan polun alkutilanteessa alanvaihto on tullut nuorelle ajankohtaiseksi eri syistä. Nuori voi pohtia, että tahtoisi tehdä jotain ihan muuta, mutta ei tiedä, mistä lähteä liikkeelle, hän ei löydä alansa töitä ja pohtii siksi alanvaihtoa tai hänen terveydentilansa on muuttunut siten, että alanvaihto on tullut ajankohtaiseksi.
Tärkeää: On tärkeää alanvaihtoon liittyvät käytännön asiat ja realiteetit. Näitä ovat muun muassa opintojen rahoitus, opiskelukuntoisuus ja opintojen mahdollistaminen osana nuoren arkea.
Ohjaavat tahot: Ohjaamo, oppilaitokset, työllisyyspalvelut
Ohjaustoimenpiteet: Tärkeää huomioida nuoren aiempi osaaminen sekä räätälöidä opinnot yksilöllisesti.
Muistetaan nämä: Varmistetaan, että nuori on tietoinen siitä, mitä opiskelu vaatii ja mitä polun varrella voi tulla vastaan. Oppilaitoksen tuki ja yhteistyö on varmistettava. Nuorta tulee kannustaa itsereflektioon, eli huomioidaan motivaatio sekä itsensä johtamisen taidot ja oma-aloitteisuus.
Lopputilanne: Prosessin loppuvaiheessa nuoren käsitys omasta osaamisesta on kirkastunut ja itseluottamus on kohonnut. Parhaassa tilanteessa käytännön asiat hoituvat ja nuori pääsee aloittamaan opinnot uudella alalla. Voi myös olla, että ala, jota nuori on ensin ajatellut, ei jostain syystä olekaan häntä varten. Tällöin nuori on tilanteessa, jossa on pohdittava mitä muita vaihtoehtoja on. Joka tapauksessa lopputilanteessa suunta ja seuraavat askeleet ovat selvillä.
Alkutilanne: Tämän polun alussa nuori syystä tai toisesta haluaa täydentää omaa osaamistaan. Voi myös olla, että nuoren opinnot ovat venyneet ja hän pohtii keinoja saattaa ne loppuun. Tähän polkuun kuuluvat myös nuoret, joilla on osatyökykyisyyttä ja pohtivat siksi omia vaihtoehtojaan.
Tärkeää: Nuorta on tärkeää tukea ja motivoida keskittymällä nuoren vahvuuksiin ja vahvistamalla itseluottamusta. Nuorta tuetaan vastoinkäymisissä ja sitoutetaan opintoihin.
Ohjaavat tahot: Ohjaamo, opinto-ohjaajat, oppilaitokset, työllisyyspalvelut
Ohjaustoimenpiteet: Ohjaustoimenpiteissä on tärkeää huomioida, miten nuoren jo olemassa olevaa osaamista voidaan hyödyntää. Tähän liittyen on tärkeää tehdä alkukartoitus, jonka avulla voidaan räätälöidä opinnot yksilöllisesti. Nuori voi hyödyntää oppilaitosten avoimia opintoja.
Muistetaan nämä: Tarjotaan nuorelle ajantasaista ja helposti saavutettavaa tietoa palveluista sekä turvataan jatkumo prosessissa.
Lopputilanne: Nuori voi prosessin lopussa päästä kouluttautumaan uudelleen ja saa osaamisensa ajan tasalle. Lopputilanteessa nuori voi myös oivaltaa olevansa elinikäisen oppimisen matkalla, jossa omaa osaamista päivitetään jatkuvasti erilaisin tavoin.