Siirry sivusisältöön
  • Hakijalle
    • Hae koulutukseen
      • Haussa nyt - Koulutuskalenteri
      • Jatkuva haku
      • Yhteishaku
      • Hakijan neuvonta
      • Hakeutumisessa huomioitavaa
    • Tutkinnot ja koulutukset
      • Ammatilliset perustutkinnot
      • Ammattitutkinnot
      • Erikoisammattitutkinnot
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Valmentavat koulutukset
    • Polkuvaihtoehdot
      • Ammattilukio
      • Huippuosaajan polku
      • Kansainvälinen polku
      • Urheiluakatemia
      • Väyläopinnot
      • Yrittäjyysopinnot
    • Opiskelu oppisopimuksella
      • Oppisopimus opiskelijoille
      • Oppisopimus yrittäjälle
      • Usein kysyttyä
    • Opoille
      • Ammatinvalinnan ohjaus
      • Nivelvaiheyhteistyö
    • Maahanmuuttajalle
  • Työelämälle
    • Osaamista henkilöstölle
      • Haussa nyt - koulutuskalenteri
      • Tutkintotavoitteinen koulutus
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Työnantajien ja yritysten neuvonta
      • Yhteishankintakoulutukset
    • Opiskelijoita työpaikalle
      • Oppisopimus ja koulutussopimus
      • Kansainväliset opiskelijat
      • Ilmoita harjoittelu- tai työpaikka
    • Oppisopimus mahdollisuutena
      • Oppisopimus työnantajalle
      • Oppisopimus työntekijälle
      • Oppisopimus yrittäjälle
    • Yhteistyö ja kehittäminen
      • Hankkeet ja työelämäyhteistyö
      • Työelämäfoorumit ja verkostot
      • Oppimis- ja kehittämisympäristöt
    • Työpaikkaohjaus ja kyselyt
      • Tietoa työpaikkaohjaajalle
      • Työpaikkaohjaajakoulutus
      • Työpaikkakysely
      • Työpaikkaohjaajakysely
  • Opiskelijalle
    • Opintojen alussa
      • Aloitusvalmennus
      • HOKS
      • Polkuvaihtoehdot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijakortti
      • Opiskelijoilta perittävät maksut
      • Osallistu ja vaikuta
      • Huoltajille
    • Opiskelu ja valmistuminen
      • Aikataulut
      • HOKS opiskelun aikana
      • Opiskelu verkossa
      • Yhteiset tutkinnon osat
      • Poissaolot
      • Näytöt ja arviointi
      • Valmistuminen
      • Todistukset
    • Ohjaus ja tuki
      • Opintotoimistot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskeluterveydenhuolto
      • Erityinen tuki
      • ICT-palvelut
      • Digitutor
      • Kuraattorit ja psykologit
      • Opinto- ja omaohjaajat
    • Oppimisympäristöt
      • Opiskelu oppilaitoksessa
      • Järjestyssäännöt
      • Opiskelu verkossa
      • Työelämässä oppiminen
      • Oppisopimus
      • Kansainvälisyys
    • Asuminen
      • Asumisen järjestyssäännöt
      • Oppilaitoksen ja kodin välisten matkojen korvaaminen
    • Linkit
  • Asiakastyöt ja palvelut
    • Kauneus ja hyvinvointipalvelut
      • Hieronta
      • Kauneudenhoito
      • Jalkojenhoito
      • Parturi-kampaamo
    • Muut palvelut
      • Ajoneuvot ja kuljetukset
      • Rakentaminen
      • Puutyöt ja kalusteet
      • Tekstiilityöt
    • Myymälät
      • Kauppapaikka opiskelijatöiden myymälä
      • Mestarin Alku -elintarvikemyymälä
    • Ravintolat
      • Ravintola Rantsu
      • Ravintola Aikkari
      • Kittilän opiskelijaravintola
      • Ravintola Startti
      • Sodankylän opiskelijaravintola
      • Kemijärven opiskelijaravintola
      • Santasport ravintolat
  • Tietoa REDUsta
  • Yhteystiedot
  • Linkit
  • ENG
Tietoa REDUsta
  • Hankkeet ja kehittämistoiminta
    • 3DTY - 3D-tulostuksen yhteishanke
    • Arktinen urheilu ja liikunta -klusterin kehittäminen
    • Artesaanin matkassa
    • ASOK - Autoalan simulaatio-oppimisympäristöjen kehittäminen
    • ASOK - Investointiosio
    • Biomateriaalien jalostusarvon nosto arktisella luonnontuotealalla - LisäarvoBAR
    • Digiliikkuja - investointihanke
    • eTwinning
    • Hyvin! - Hyvinvointiteknologiasta uutta osaamista ja työtä Lappiin
    • Lapin hoivaluotsi 2
    • Lapin start-up hautomo ja -ekosysteemi
    • LapinKIERTO – Kiertotalousosaaminen Lapin yritysrajapinnassa
    • Levi Kampus - Koulutus- ja yritysyhteistyö alueen osaamisen edistämisessä
    • LIIKE - Kehittämisreittejä liikunta-alalle Lapissa
    • Metsätyön digitaalinen oppimisympäristöhanke - investointi
    • Metsätyön digitaalinen oppimisympäristöhanke -kehittäminen
    • Monimuotoinen lappilainen työelämä
    • Neljän tuulen voima - tuulivoimaosaamista Lappiin
    • Ohjaamo - Rovaniemi
    • Osaamisella työhyvinvointia
    • OTE - oikea-aikainen erityinen tuki
    • POPPI - Palvelualojen oppimisympäristöt ja työelämälähtöiset tutkinnon osat
    • Säilyke - säilyvyydestä kasvua elintarviketuotantoon
    • Sie osaat ja kuulut
    • SINNI - Monitoimijainen lähiympäristö nuoren omien valintojen lujittajana koulutuksen nivelvaiheissa
    • Strapetsi - Strategisen ja pedagogisen toiminnan johtaminen
    • VAHVA - turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitosarki
    • Vauhtia ammattisiirtymiin
    • Vihreä valo - Investointiosio
    • VihreäValo - Vaihtoehtoisista energiamuodoista voimaa logistiikka-alalle -kehittäminen
    • Virtuaalikoulutuksella matkailuosaajaksi -hanke
    • Yhdenvertaiset koulutuspolut Lapin alueella
    • Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen
  • Ilmoitustaulu
    • Avoimet työpaikat
    • Myydään
    • Tarjouspyynnöt
    • Viralliset kuulutukset
  • Liikuntasalien vuorot
  • Medialle
  • Meille töihin
  • REDU-konserni ja päätöksenteko
    • Historia
    • Konserni ja organisaatio
      • Lapin kesäyliopisto
      • Lapin koulutuskeskus REDU
      • REDU Edu Oy
      • Santasport Finland Oy
      • Santasport Lapin Urheiluopisto
      • Sisäiset palvelut
    • Laadunhallinta
      • Laadunhallinta opiskelijalle
      • Laadunhallinta REDUlaiselle
      • Laadunhallinta työelämälle
    • Päätöksenteko
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Hallintopäätökset
      • Sidonnaisuudet
      • Tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja
        • Tarkastuslautakunnan verkkojulkiset kokousasiakirjat
      • Yhtymähallitus
        • Yhtymähallituksen verkkojulkiset kokousasiakirjat
      • Yhtymäkokous
        • Yhtymäkokousten verkkojulkiset kokousasiakirjat
    • Strategia
  • Toimintayksiköt
    • Kemijärven toimintayksikkö
    • Kittilän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jänkätien toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jokiväylän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Porokadun toimintayksikkö
    • Sodankylän toimintayksikkö
  1. Etusivu
  2. Tietoa REDUsta
  3. Hankkeet ja kehittämistoiminta
  4. Ohjauksella opintoihin (OHO)

Ohjauksella opintoihin (OHO)

Euroopan sosiaalirahastoVipuvoimaa EU:ltaReduEly-keskus

Hanke on päättynyt

Aikataulu: 1.3.2019 - 31.1.2022 

Muuttuva työ- ja koulutuskenttä ovat mahdollistaneet nuoren osaamisen kehittämisen joustavammin. Samalla koulutusalan valinta on lukuisten vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien keskellä vaikeampi päätös. Haastavaa on löytää nuoren omiin tilanteisiin ja vahvuuksiin sopiva opintopolku. 

Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDUn hallinnoima Ohjauksella opintoihin -hanke toteutetaan 1.3.2019-31.1.2022 välisenä aikana. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan sosiaalirahasto ja tukipäätöksen hankkeelle on tehnyt Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hankkeen budjetti on 373 029 €.

Hankkeen tavoitteet 

Hankkeen tavoitteena on kehittää toimintamalli erilaisista lähtötilanteista koulutukseen hakeutuville nuorille. Hankkeen yhteistyö sidosryhmien kanssa vahvistaa ja kehittää verkoston ammatillista ja monialaista osaamista tarjoten nuorelle mielekkäät ja toimivat yksilölliset ohjauspolut opintoihin. 

Hankkeessa mallinnetaan ja pilotoidaan erilaisia ohjauspolkuja nuorten (15-29 -vuotiaiden) ammatilliseen kouluttautumiseen ja sitä kautta työllistymiseen sekä syrjäytymisen ehkäisyyn. 

Kohderyhmä

Hankkeen kohderyhmänä ovat ilman opiskelupaikkaa jääneet nuoret, ammatillisen tai lukiokoulutuksen keskeyttäneet nuoret ja ammatinvaihtajanuoret sekä työllistymistä edistävää ja osaamista täydentävää koulutusta tarvitsevat nuoret. 

Koulutuksen hankkiminen tai olemassa olevan osaamisen täydentäminen on keskeistä kohderyhmän työllistymisen kannalta. 

Hankkeen tulokset

Hankkeen tuloksena saadaan erilaisista lähtötilanteista koulutukseen hakeutuvia nuoria varten toimintamalli, jossa mallinnetaan erilaisia koulutukseen hakeutumisen polkuja. Polkujen kehittämisen myötä edistetään asiakkaan koulutukseen pääsyä. Samalla kehitetään kouluttautumiseen liittyvää ohjausta sekä koulutus- ja kouluttautumisvaihtoehtoja. Polkumallien kehittämisen myötä niin ikään ehkäistään myös syrjäytymistä.  

Hankkeessa hyödynnetään Ohjaamo-verkoston tarjoamaa alustaa ja sen tarjoamia palveluja yhteiskehittämiselle. Hankkeessa pyritään nuoren urasuunnittelun ja yksilöllisen, opintoihin johtavan polun löytämiseksi etsimään tavat hyödyntää ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksia opintoihin ohjautumisessa. 

  • Erilaiset ohjauspolut koottuna (ei saavutettava PDF)

Ohjauksella opintoihin -hankkeen ohjauspolut

Alkutilanne: Jatkuvassa haussa ilman opiskelupaikkaa jääneen nuoren polku alkaa siitä pisteestä, jossa yli 18-vuotias nuori ei ole saanut opiskelupaikkaa, jota on hakenut jatkuvan haun kautta. Nuori on tilanteessa, jossa joutuu pohtimaan, mitä seuraavaksi.

Tärkeää: Ohjauksen asiantuntijan tekemän alkukartoituksen avulla saadaan ohjattua nuori jouhevasti eteenpäin!

Ohjaavat tahot: Ohjaamo, opinto-ohjaajat, työllisyyspalvelut

Ohjaustoimenpiteet: Yksi tärkeä ohjaustoimenpide on varmistaa nuoren jälkiohjaus hylkäävän päätöksen jälkeen. Toiseksi ammattilaisen on tärkeä luoda hyvä yhteys nuoreen ja pohtia vaihtoehtoja yhdessä hänen kanssaan.

Muistetaan nämä: Sanoitetaan tarkoituksenmukaiset palvelut nuorelle selkeästi. Motivoidaan nuorta opintoihin tilanteesta riippumatta. On myös tärkeää sanoittaa, etteivät opinnot mene koskaan hukkaan.

Lopputilanne: Parhaassa tapauksessa nuorelle löytyy opiskelupaikka, johon hän saa tarvittavaa tukea. Joka tapauksessa lopputilanteessa seuraavat askeleet ovat selvillä eli nuori on tarvittaessa palveluiden piirissä.

Alkutilanne: Ammattikouluttamattoman nuoren polku saattaa lähteä liikkeelle opintojen keskeytymisestä tai oivalluksesta siitä, että on väärällä alalla. Tällaisessa tilanteessa nuori tarvitsee uuden suunnan.

Tärkeää: Oppilaitoksessa on tärkeää huolehtia keskeyttämisen ennaltaehkäisystä. Keinoja tähän ovat tuki opintoihin kiinnittymisessä sekä varhainen puuttuminen opintojen aikana.

Ohjaavat tahot: Opiskeluhuolto, opinto-ohjaus, Ohjaamo, työllisyyspalvelut, etsivä nuorisotyö, aikuissosiaalityö, Kelan palvelut

Ohjaustoimenpiteet: Ohjaustoimenpiteinä voidaan hyödyntää työhönvalmennusta ja uravalmennusta. Sen lisäksi on tärkeä tukea koulukuntoisuutta ja saattaa oikea-aikaisiin, nuorelle tarpeellisiin palveluihin. On myös tärkeää hyödyntää mahdollisuutta kokeilla opintoja oppilaitosten avoimien opintojen kautta.

Muistetaan nämä: Hyödynnetään verkostoa ja tehdään sen toimijoiden kanssa yhteistyötä nuoren tukemiseksi. Kuljetaan nuoren rinnalla prosessin ajan.

Lopputulos: Nuorella on parhaassa tapauksessa uudet mielenkiintoiset opinnot, joiden aloittamiseen hän on saanut apua ja on jälleen motivoitunut opiskelemaan. Tärkeää on huolehtia, että seuranta, tuki ja suunnitelmallisuus nuoren kohdalla toteutuvat. Joka tapauksessa lopputilanteessa seuraavat askeleet ovat selvillä eli nuori on tarvittaessa palveluiden piirissä.

Alkutilanne: Lukion suorittaneen, mutta ilman opiskelupaikkaa jääneen nuoren polku alkaa tilanteesta, jossa nuori pohtii seuraavia askeleita. Nuori saattaa miettiä esimerkiksi mitä tahtoisi opiskella, mitä tekee, jos ei saa opiskelupaikkaa ja miten valmistautuu opintoihin hakeutumiseen. Osalla myös asevelvollisuuden suorittaminen vaikuttaa opiskelemaan hakeutumiseen. Tähän kaikkeen nuori saattaa tarvita ohjausta.

Tärkeää: Tiesitkö, että lukiosta valmistuneella on oikeus saada jatko-ohjausta omasta lukiosta vuosi valmistumisen jälkeen, mikäli nuori ei ole saanut opiskelupaikkaa? Varusmies- ja siviilipalvelusaika jatkaa tätä oikeutta.

Ohjaavat tahot: Opinto-ohjaaja, Ohjaamo, oppilaitokset, työllisyyspalvelut

Ohjaustoimenpiteet: Ohjaustoimenpiteitä tällaisella polulla on perinteinen opinto-ohjaus edellä esitetyn jatko-ohjausvelvoitteen mukaisesti. Lisäksi on tärkeää tehdä tilannekartoitus ja selvittää nuoren tilannetta ja mielenkiinnon kohteilla. Myös työllisyyspalvelut tarjoavat tällaisessa tilanteessa ohjausta ja erilaisia palveluita, kuten ammatinvalinnanpsykologin ohjausta.

Muistetaan nämä: Nuoren kohdalla huolehditaan saattaen vaihtamisesta. Nuorta kannustetaan eteenpäin opintopolulla ja tarjotaan tukea opintopolun varrella erityisesti pettymysten sattuessa.

Lopputilanne: Nuori voi päätyä korottamaan ylioppilastutkinnon arvosanojaan, mennä työkokeiluun selvittääkseen omaa alaansa tai saada kiinnostavan opiskelupaikan seuraavana hakuvuonna. Nuorella voi olla edessään suunnitelmallinen välivuosi töiden tai avointen opintojen parissa. Joka tapauksessa lopputilanteessa seuraavat askeleet ovat selvillä ja nuori on tarvittaessa palveluiden piirissä.

Alkutilanne: Ammatinvaihtajan polun alkutilanteessa alanvaihto on tullut nuorelle ajankohtaiseksi eri syistä. Nuori voi pohtia, että tahtoisi tehdä jotain ihan muuta, mutta ei tiedä, mistä lähteä liikkeelle, hän ei löydä alansa töitä ja pohtii siksi alanvaihtoa tai hänen terveydentilansa on muuttunut siten, että alanvaihto on tullut ajankohtaiseksi.

Tärkeää: On tärkeää alanvaihtoon liittyvät käytännön asiat ja realiteetit. Näitä ovat muun muassa opintojen rahoitus, opiskelukuntoisuus ja opintojen mahdollistaminen osana nuoren arkea.

Ohjaavat tahot: Ohjaamo, oppilaitokset, työllisyyspalvelut

Ohjaustoimenpiteet: Tärkeää huomioida nuoren aiempi osaaminen sekä räätälöidä opinnot yksilöllisesti.

Muistetaan nämä: Varmistetaan, että nuori on tietoinen siitä, mitä opiskelu vaatii ja mitä polun varrella voi tulla vastaan. Oppilaitoksen tuki ja yhteistyö on varmistettava. Nuorta tulee kannustaa itsereflektioon, eli huomioidaan motivaatio sekä itsensä johtamisen taidot ja oma-aloitteisuus.

Lopputilanne: Prosessin loppuvaiheessa nuoren käsitys omasta osaamisesta on kirkastunut ja itseluottamus on kohonnut. Parhaassa tilanteessa käytännön asiat hoituvat ja nuori pääsee aloittamaan opinnot uudella alalla. Voi myös olla, että ala, jota nuori on ensin ajatellut, ei jostain syystä olekaan häntä varten. Tällöin nuori on tilanteessa, jossa on pohdittava mitä muita vaihtoehtoja on. Joka tapauksessa lopputilanteessa suunta ja seuraavat askeleet ovat selvillä.

Alkutilanne: Tämän polun alussa nuori syystä tai toisesta haluaa täydentää omaa osaamistaan. Voi myös olla, että nuoren opinnot ovat venyneet ja hän pohtii keinoja saattaa ne loppuun. Tähän polkuun kuuluvat myös nuoret, joilla on osatyökykyisyyttä ja pohtivat siksi omia vaihtoehtojaan.

Tärkeää: Nuorta on tärkeää tukea ja motivoida keskittymällä nuoren vahvuuksiin ja vahvistamalla itseluottamusta. Nuorta tuetaan vastoinkäymisissä ja sitoutetaan opintoihin.

Ohjaavat tahot: Ohjaamo, opinto-ohjaajat, oppilaitokset, työllisyyspalvelut

Ohjaustoimenpiteet: Ohjaustoimenpiteissä on tärkeää huomioida, miten nuoren jo olemassa olevaa osaamista voidaan hyödyntää. Tähän liittyen on tärkeää tehdä alkukartoitus, jonka avulla voidaan räätälöidä opinnot yksilöllisesti. Nuori voi hyödyntää oppilaitosten avoimia opintoja.

Muistetaan nämä: Tarjotaan nuorelle ajantasaista ja helposti saavutettavaa tietoa palveluista sekä turvataan jatkumo prosessissa.

Lopputilanne: Nuori voi prosessin lopussa päästä kouluttautumaan uudelleen ja saa osaamisensa ajan tasalle. Lopputilanteessa nuori voi myös oivaltaa olevansa elinikäisen oppimisen matkalla, jossa omaa osaamista päivitetään jatkuvasti erilaisin tavoin.

projektipäällikkö
Karita Arminen
040 528 9571 karita.arminen@redu.fi
asiakasvastaava
Krista Heikkinen
040 538 6075 krista.heikkinen@redu.fi

Tietosuojaseloste

  • koulutusohjattavien-ja-valmennettavien-tietojen-kasittely-s (.pdf) (155 kt)
REDU konserni
Korvanranta 50
96300 Rovaniemi
Vaihde: 020 798 4000
Sähköposti: redu@redu.fi

Hakupalvelut: 020 798 4100
Sähköposti: haku@redu.fi
  • Hakijan neuvonta
  • Yhteystietohaku
  • Ilmoitustaulu
  • Anna palautetta
  • Ilmoituskanavat
  • Linkit
Seuraa meitä
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • LinkedIn
  • TikTok
Copyright 2025 REDU
  • Evästeilmoitus
  • Saavutettavuus
  • Tietosuoja
  • Turvallisuus