Siirry sivusisältöön
  • Hakijalle
    • Hae koulutukseen
      • Haussa nyt - Koulutuskalenteri
      • Jatkuva haku
      • Yhteishaku
      • Hakijan ja opiskelijan neuvonta
      • Hakeutumisessa huomioitavaa
    • Tutkinnot ja koulutukset
      • Ammatilliset perustutkinnot
      • Ammattitutkinnot
      • Erikoisammattitutkinnot
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Valmentavat koulutukset
      • Avoin ammattiopisto
    • Polkuvaihtoehdot
      • Ammattilukio
      • Yrittäjyysopinnot
      • Urheiluakatemia
      • Huippuosaajan polku
      • Väyläopinnot
    • Opiskelu oppisopimuksella
      • Oppisopimus opiskelijoille
      • Oppisopimus yrittäjälle
      • Usein kysyttyä
    • Opoille
      • Ammatinvalinnan ohjaus
      • Nivelvaiheyhteistyö
  • Työelämälle
    • Osaamista henkilöstölle
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Muut koulutukset
      • Analyysit ja kartoitukset
      • Valmennukset ja ohjaus
      • Tutkinnot ja tutkinnon osat - oppisopimuskoulutuksella
    • Opiskelijoita työpaikalle
      • Työpaikalla järjestettävä koulutus ja näytöt
      • Kansainväliset opiskelijat
      • Työpaikkakysely
      • Tiitus-rekrytointisovellus
    • Oppisopimus mahdollisuutena
      • Oppisopimuksen periaatteet
      • Edellytykset
      • Yrittäjän oppisopimus
      • Oppisopimus työnantajalle
    • Työpaikkaohjaajan ohjeet
      • Koulutus- ja oppisopimus
      • Ohjaus työpaikalla
      • Opiskelijan HOKS
      • Näyttö ja arviointi
      • Työpaikkaohjaajakysely
  • Opiskelijalle
    • Opintojen alussa
      • Aloitusvalmennus
      • HOKS opintojen alussa
      • Polkuvaihtoehdot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijoilta perittävät maksut
      • Osallistu ja vaikuta
      • Huoltajille
    • Opiskelu
      • Aikataulut
      • HOKS opiskelun aikana
      • Polkuvaihtoehdot
      • Näytöt ja arviointi
      • Opiskelu verkossa
      • Valmistuminen
      • Yhteiset tutkinnon osat
    • Ohjaus ja tuki
      • Opintotoimistot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijaterveydenhuolto
      • ICT-palvelut
      • Digitutor
      • Kuraattorit ja psykologit
      • Opinto- ja omaohjaajat
    • Oppimisympäristöt
      • Opiskelu oppilaitoksessa
      • Opiskelu verkossa
      • Työelämässä oppiminen
      • Kansainvälisyys
    • Linkit ja lomakkeet
    • Asuminen
      • Asumisen järjestyssäännöt
      • Oppilaitoksen ja kodin välisten matkojen korvaaminen
  • Asiakastyöt ja palvelut
    • Kauneus ja hyvinvointipalvelut
      • Hieronta
      • Kauneudenhoito
      • Jalkojenhoito
      • Parturi-kampaamo
    • Muut palvelut
      • Ajoneuvot ja kuljetukset
      • Rakentaminen
      • Puutyöt ja kalusteet
      • Tekstiilityöt
    • Myymälät
      • Kauppapaikka opiskelijatöiden myymälä
      • Mestarin Alku -elintarvikemyymälä
    • Ravintolat
      • Ravintola Rantsu
      • Ravintola Aikkari
      • Ravintola Oppikuppi
      • Ravintola Startti
      • Sodankylän opiskelijaravintola
      • Kemijärven opiskelijaravintola
      • Santasport ravintolat
  • Tietoa REDUsta
  • Yhteystiedot
  • Linkit
  • ENG
Tietoa REDUsta
  • Hankkeet ja kehittämistoiminta
    • Arctic Smart Future Technologies -hanke
    • Asteelta toiselle - tukena oppivelvollisen siirtymässä
    • Avainpelaajaksi-hanke
    • Comparing good practises in European countries
    • COPNAT - Care for our planet with Natura 2000 and stand up against climate change!
    • Digimpi REDU - tekniikan pajasta osaamista opetukseen ja työelämään
    • DiVa - Digitaalisuudella vahvuutta opiskelun ja työn yhteensovittamiseen
    • DUKE – Digitaalisilla Kaksosilla Vipuvoimaa Uusiutuvalle Energialle
    • DUKE – Digitaalisilla Kaksosilla Vipuvoimaa Uusiutuvalle Energialle investoinnit
    • Etäopintoihin osallistumisen tukeminen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa (eOPE)
    • eTwinning
    • E-urheilusta lappilainen tiekartta
    • From snow dunes to sand dunes
    • Hyvinvointia henkilöstölle ennakoivalla johtamisella
    • Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittäminen (JOOK) -hanke
    • Joustavat oppimispolut Sodankylän malliin
    • Kemi-Tornion alueen äkillisen rakennemuutoksen hoito
    • KEPEÄ - kehittävä työelämäpedagogi
    • Koneellinen puunkorjuu ja kaukokuljetus ilmastonmuutoksen haasteissa - investointihanke
    • KOPO – Korjuukustannukset Lapin poimintahakkuukohteissa
    • LAATUSAMPO 7
    • Lapin yhteinen harjoittelupolku työelämään
    • Lapin yrittäjyyskasvatusstrategia
    • MESOT - Metsäkonesimulaatio-oppimis- ja tutkimusympäristön kehittämis- ja investointihanke
    • METKO - metsäkoulutuksen osaamisen kehittäminen Pohjois-Suomessa
    • MetsäRekry Lappi -hanke
    • METSO - Malminetsintään ja -tutkimiseen suunnattu osaamisen kehittäminen
    • Muutoskyvykkyys mikroyritysten vahvuutena Tunturi-Lapissa
    • NOSTEtta työnantajakuvalla ja työhyvinvoinnilla
    • ONT - Ohjaa nuori tulevaan
    • Organization of green workplace at vocational school
    • Osaamo – kohtaantoa edistämässä
    • OSTE – Osaamisella työelämään, osatyökykyisten tuettu osaamisen vahvistaminen
    • Our Spaces - kansainvälisyyshanke
    • Pohjoinen johtamisen foorumi
    • REDU - tekniikan pajat -investointiosio
    • SEE ME! - Näe minut! Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
    • Seuratoiminnan työhyvinvoinnin kehittäminen/ S21897
    • Silta – siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla
    • Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille (TOTTA)
    • Vertaansa vailla - verkostot johtamisen tukena
    • Yhdessä Parasta! Pohjoinen-hanke
  • Ilmoitustaulu
  • Liikuntasalien vuorot
  • Medialle
  • Meille töihin
  • REDU-konserni ja päätöksenteko
    • Historia
    • Konserni ja organisaatio
      • Lapin kesäyliopisto
      • Lapin koulutuskeskus REDU
      • REDU Edu Oy
      • Santasport Finland Oy
      • Santasport Lapin Urheiluopisto
      • Sisäiset palvelut
    • Laadunhallinta
      • Laadunhallinta opiskelijalle
      • Laadunhallinta REDUlaiselle
      • Laadunhallinta työelämälle
    • Päätöksenteko
      • Sidonnaisuudet
      • Tarkastuslautakunta
      • Yhtymähallitus
      • Yhtymäkokous
    • Strategia
  • Toimintayksiköt
    • Kemijärven toimintayksikkö
    • Kittilän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jänkätien toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jokiväylän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Porokadun toimintayksikkö
    • Santasport Lapin Urheiluopisto ja Lapin kesäyliopisto
    • Sodankylän toimintayksikkö
  1. Etusivu
  2. Tietoa REDUsta
  3. REDU-konserni ja päätöksenteko
  4. Laadunhallinta
  5. Laadunhallinta REDUlaiselle

Laadunhallinta REDUlaiselle

Tällä sivulla esittelemme mitä on ammatillisen koulutuksen laatu ja miten varmistamme laatua.

Laatuperiaatteemme on, että laatu syntyy tekemällä. Jokainen REDUn palveluksessa oleva (redulainen) on oman työnsä laatupäällikkö. Tehtävämme on tuottaa työelämälle eli yrityksille ja julkisyhteisöille osaavia ammattilaisia eli osaajia. Tarjoamme myös työelämässä jo oleville ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta sekä erilaisia ammattipätevyyskoulutuksia.

Asiakkaitamme ovat opiskelijat ja työelämä. Työelämä on myös tärkein yhteistyökumppanimme. Työelämä on mukana uusien osaajien kouluttamisessa tarjoten heille mahdollisuuden hankkia ja näyttää ammattitaitoa ja osaamista aidoissa työelämän työtehtävissä.

Asiakaslähtöisyys 

Ammatillisen koulutuksen laadukkaan toiminnan keskeisin periaate on asiakaslähtöisyys. Olemme olemassa opiskelijoita ja työelämää varten. Tehtävämme on tuottaa osaajia ja osaamista työelämän tarpeisiin. Koulutustoiminnassa on kyse asiakaspalvelutyöstä, jossa olemme suoraan kontaktissa henkilöasiakkaidemme eli opiskelijoiden kanssa.

Ammatillisen koulutuksen laadukkuus muodostuu osaamisperusteisuudesta ja henkilökohtaistamisesta.

Laadukkaan koulutuksen osatekijät

Tarjoamme ammatilliset tutkinnot ja niiden osat perustuvat valtakunnallisiin Opetushallituksen määräämiin tutkintojen ja koulutuksien perusteisiin. Niissä on lakisääteisesti määrätty mistä osista tutkinnot muodostuva sekä tutkinnon osittain millaista ammattitaitoa ja osaamista opiskelijalla täytyy ja kuinka hyvin eli arviointikriteerit. Tutkinnon perusteet ovat osaamisen laatukriteeristö.

Opetushallitus on laatinut perusteet yhdessä työelämän kanssa ja niitä uudistetaan säännöllisesti työelämän osaamistarpeiden muuttuessa. Ammatillisen koulutuksen järjestäjänä REDU laatii tutkinnon perusteiden pohjalta jokaiselle järjestämälleen tutkinnolle osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelman. Suunnitelman laatimisessa tehdään yhteistyötä työelämän kanssa mm. suunnitellaan millaisissa työtehtävissä ja työpaikoissa opiskelijat voita osoittaa osaamista.

Ammatillisessa koulutuksessa jokainen opiskelija ja oppija nähdään yksilönä. Jokaisella on omat osaamisensa kehittymistavoitteensa ja tulevaisuudensuunnitelmat. Opiskelijalla voi olla myös aiemmin hankittua osaamista, opintoja ja työkokemusta, joka huomioidaan. Uuden osaamisen oppiminen rakentuu aiemmin opitun ja hankitun osaamisen pohjalle. Henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) on nimensä mukaisesti opiskelijan henkilökohtainen suunnitelma, jonka laadimme yhdessä opiskelijan kanssa. HOKS on koulutuksen toteuttamista sitova suunnitelma, josta ei voida poiketa ilman, että asiasta sovitaan opiskelijan kanssa ja HOKS tältä osin päivitetään.

Koulutustoiminnan laadun varmistaminen perustuu jatkuvan parantamisen periaatteelle.

 

Ammatillisen koulutus on suunnitelmallista ja säädettyä toimintaa. Koulutuksen järjestäminen perustuu lainsäädäntöön. Tutkintojen perusteet on lain nojalla annettuja määräyksiä, joista ei saa poiketa. Koulutuksen järjestäjinä laadimme jokaiseen tutkintoon osaamisen arvioinnin toteuttamisuunnitelman yhdessä työelämän kanssa. Opiskelijan kanssa suunnittelemme hänen koulutuksen ja laadimme siitä hänelle HOKS:n. Suunnitellemme myös koulutuksen toteutuksen siten, että se mahdollistaa monipuolisesti hankkia osaamista. Oppilaitoksessa ja verkossa tapahtuva opetus- ja ohjaustoiminta tapahtuu lukujärjestysten mukaisesti ja työelämässä oppimisesta suunnittelemme, sovimme työpaikan kanssa.

Opetustoiminnan resursointi perustuu vuosittain myönnettyyn valtionosuusrahoitukseen, joka myönnetään edellisinä vuosina toteutuneiden opiskelijavuosien, suoritettujen tutkinnon osien ja tutkintojen sekä opiskelijoiden sijoittumisen sekä heiltä ja työelämältä saadun palautteen perusteella. Suunnittelemme myös oman työmme ja miten sen teemme. Vaikka koulutustoiminta on tarkasti säädettyä, meillä on kuitenkin laaja mahdollisuus itse päättää, miten käytännössä teemme oman työmme.

Ammatillisten tutkinnon osien osaaminen hankintaan opiskelijan HOKS:n mukaisesti oppilaitoksessa-, työelämässä- tai verkossa oppien tai niiden yhdistelmänä. Opiskelijan työelämässä oppiminen ja näytöt toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa työpaikan kanssa sovitun koulutus- tai oppisopimuksen mukaisesti. Järjestämme myös työpaikan henkilöstölle koulutuksia työpaikalla, oppilaitoksessa kuin verkossa siten, kun olemme erikseen niin sopineet työnantajan kanssa.

Kysymme asiakkailtamme palautetta systemaattisesti. Opiskelijoilta kysymme aloitus- ja päättöpalautetta ja työelämästä työpaikkaohjaajilta ja työnantajilta palautetta meidän toiminnasta. Myös tukipalveluja tuottavat yksikkömme kysyvät palautetta, kuten ravintolapalvelut. Käsittelemme saamamme palautteen yhdessä asiakkaidemme kanssa ja dokumentoimme käsittelyn sekä seuraamme miten palautteen perusteella valitut kehittämistoimenpiteet edistyvät ja parantavatko ne asiakastyytyväisyyttä. Osallistumme myös lakisääteisiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttamiin oppimistulosten sekä teema- ja laadunhallintajärjestelmien arviointeihin, joihin kutsumme mukaan myös työelämän ja muiden sidosryhmiemme edustajia.

Lisätietoa: https://karvi.fi/ammatillinen-koulutus/.

Aina kaikki ei mene niin kuin on suunniteltu ja sovittu tai tapahtuu laatupoikkeamia. Virheiden tekeminen on inhimillistä ja voimme oppia niistä. Kehitämme organisaationa, yksikkönä, toimialana, tiiminä ja yksilönä omaa toimintaamme ja tuottamiemme koulutuspalvelujen laatua saamiemme palautteiden ja arviointien perusteella. Korjaamme tai kehitämme omaa toimintaamme saatujen palautteiden ja arviontien perusteella. Kehitämme kaikki omaa osaamistamme ja ammattitaitoa, oli sitten kyse ammattialastamme osaamisesta tai pedagogisesta osaamisesta.

REDU konserni
Korvanranta 50
96300 Rovaniemi
Vaihde: 020 798 4000
Hakupalvelut: 020 798 4100
Sähköposti: redu@redu.fi
Oikoteitä
  • Hakijan ja opiskelijan neuvonta
  • Henkilöhaku
  • Anna palautetta
  • Linkit
Seuraa meitä
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Snapchat
  • Youtube
  • LinkedIn
Copyright 2022 REDU
  • Evästeilmoitus
  • Tietosuoja
  • Saavutettavuus
  • Turvallisuus