REDU - tekniikan pajat -investointiosio
Hanke on päättynyt. Hankkeen toteuttamisaika oli 1.9.2021-31.3.2023.
Hankkeen kokonaiskustannukset: 428 226 €
EAKR ja valtion rahoitus: 299 758 €
Rahoittava viranomainen: Euroopan aluekehitysrahasto, Lapin liitto
Hankkeen tavoitteena on kehittää tämän päivän osaamistarpeita vastaava digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntävä oppimisympäristö, jossa Lapin koulutuskeskus REDUn toimialat toimivat yhteistyössä työelämän kanssa. Uudistuvan teollisuuden strategian (TEM 2021) mukaan Suomi tarvitsee koronasta elpymiseen ja teollisuuden kehittymistä varten uusia digitaalisuutta hyödyntäviä innovaatioita. Digitaalisilla ratkaisuilla halutaan tukea sekä alueen yrityksien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa että opiskelijoiden yksilöllistä opiskelua ja mahdollistaa opiskelun monipaikkaisuus aiempaa paremmin, sillä korona-aikana opiskelu siirretään välillä nopeastikin etäopetukseen.
Hankkeessa haetaan ratkaisuja yrityksien koronasta elpymiseen esimerkiksi opiskelijayhteistyönä tehtävien uusien prototyyppien kehittämisen ja korkeakoulujen kanssa toteutettavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kautta. REDUn tekniikan pajan oppimisympäristöt mahdollistavat myös opiskelijoiden opintojen etenemisen turvaamiseen uusissa
digitaalisissa oppimisympäristöissä. Työelämä tarvitsee uusia ratkaisuja, jotta työtä ja työvoimaa on Lapissa saatavilla myös koronaepidemian hellittäessä. Työelämälle halutaan tarjota oppilaitosyhteistyössä mahdollisuuksia kehittää tuotteitaan ja toimintaansa oppilaitoksen uusissa oppimisympäristöissä opiskelijalähtöisesti.
Hankkeen aikana pilottiyrityksien kanssa testataan ympäristöjen toimivuutta ja mallinnetaan työelämäyhteistyön uusia mahdollisuuksia kehitetyissä oppimisympäristöissä. Hanke toteutetaan ”REDU – tekniikan paja toimintaan” -ESR-hankkeen hankeparina, jolloin uudet oppimisympäristöt saadaan heti yhdistettyä opetukseen ja sen kehittämiseen. Lappi-sopimuksen toimeenpanosuunnitelmassa Lapin tavoitteeksi on asetettu mm. vetovoimaisten koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen sekä tulevaisuuden työn muutoksiin ja digitalisaatioon valmistautuminen. Hanke vastaa alueelliseen sekä Lapin koulutuskeskus REDUn tarpeeseen toteuttaa opetusta nykyaikaisissa oppimisympäristöissä, joissa digitalisaation avulla opetus voidaan toteuttaa paikasta riippumatta.
Lähtökohtana hankkeessa on rakentaa uusi oppimisympäristö ja kehittää opetusta tämän päivän osaamistarpeita ja yrityksien innovointi- ja kehittämisyhteistyötarpeita vastaavaksi. Digitaaliset oppimisympäristöt yhdistettynä robotiikkaan ja 3D-mallinukseen tuovat monelle alalle uusia mahdollisuuksia suorittaa valinnaisia tutkintojen osia monialaisesti ja avata uudenlaista yritysyhteistyötä.
Hankkeen toimenpiteet koostuvat neljästä työpaketista:
1) robotiikkasolun hankinnoista ja toimintakäyttöön saattamisesta,
2) robotiikkasolun vaatimien muutostöiden selvittämisestä ja tutustumismatkasta valitun toimittajan luokse ja
3) hallinnolliset toimenpiteet.
Hankkeen tuloksena luodaan REDUn toimialoille fyysisen ja digitaalisen ympäristön yhdistävä nykyaikainen oppimisympäristö REDU - tekniikan paja, jossa huomioidaan digitaaliset ja robotiikkaratkaisut ja niiden monialainen käyttö eri toimialoilla ja yrityksien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Hankkeessa pilotoidaan 3D-mallinnusta ja 3D-tulostustekniikoita uusissa oppimisympäristöissä puu-, metalli-, sähkö- ja IT-aloilla. Uudet oppimisympäristöt vastaavat työelämän osaamisvaatimuksiin ja ovat edellytys sille, että opiskelijat saavuttavat opintojensa aikana työelämän tarpeita vastaavat digitaaliset taidot. Robotiikan avulla opiskelijat voivat toteuttaa yritysten kanssa projekteja, joissa
opiskelijat tekevät yrityksille tuotteiden prototyyppejä oppimisympäristössä. Uudet ympäristöt tuovat myös uuden mahdollisuuden suorittaa näyttöjä, mikäli opiskelija ei muutoin saa työelämälähtöistä oppimispaikkaa. Oppimisympäristöt hyödyttävät siis sekä alueen yrityksiä että opiskelijoita. REDUn vetovoima kiinnostavana yhteystyökumppanina kasvaa yrityksien näkökulmasta, kun oppilaitoksessa on tarjolla nykyaikaisia tämän päivän tarpeisiin vastaavia oppimisympäristöjä, joissa yritys voi tehdä tuotekehitystä ja
tutkimusta yhdessä opiskelijoiden, oppilaitoksien (myös korkeakoulut) ja toisten yritysten kanssa. Kehitetään tuotantomenetelmiä ja pienennetään raaka-ainehävikkiä, mikä on myös uudistuvan teollisuuden strategian kulmakiviä.