Totetuttamisaika: 1.8.2019 - 30.4.2023
Budjetti: 622 511€
NOSTEtta työnantajakuvalla ja työhyvinvoinnilla -hanke tarjoaa lappilaisille matkailu- ja palvelualan mikro- ja pk-yrityksille kehittämis- ja koulutuspalveluita. Pääteemoina ovat yritysten työnantajakuva sekä työhyvinvointi. Hankkeen rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.
Hanke kannustaa ja auttaa yrityksiä kehittämään työnantajakuvaa työhyvinvointilähtöisesti, suunnitelmallisesti ja osana liiketoimintaa. Sen tavoitteena on auttaa yrityksiä ymmärtämään, miten työnantajakuva rakentuu, kuinka sitä johdetaan pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti sekä etsiä yrityksen kanssa käytännön työkaluja työnantajakuvan kehittämiseen. Työnantajakuvaa pyritään kehittämään henkilöstön osallistamisen ja sitouttamisen keinoin.
NOSTE-paketin valinneet yritykset ovat sitoutuneita kehittämään työnantajakuvaansa pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. Paketti sisältää sovitun määrän ulkopuolisen asiantuntijan pitämiä valmennuksia, hankehenkilöstön vetämiä työpajoja sekä osaamistarvekartoituksia. Työnantajakuvan kehittymistä mitataan hankkeen aikana monin eri tavoin, esimerkiksi työtyytyväisyyskyselyillä. Yritys voi olla mukana hankkeen alusta loppuun tai yhdessä sovitun jakson ajan.
Työpajoja järjestetään alueellisesti tai yrityskohtaisesti. Ne ovat osallistujille maksuttomia ja kestävät 3-4 tuntia. Hanketyöntekijöiden vetämissä työpajoissa perehdytään:
Valmennukset voivat olla yrityskohtaisia tai useammalle yritykselle yhteisiä. Valmennuksissa käytetään hankkeen ulkopuolisia asiantuntijoita.
Valmennusten teemoja ovat
Hanke järjestää vuosittain kaksi seminaaria hankkeen teemoihin liittyen. Hankkeen kohderyhmän lisäksi seminaareihin voivat osallistua myös muutkin matkailu- ja palvelualan toimijat ja sidosryhmät. Niiden toteutuksessa pyritään yhteistyöhön muiden hankkeiden kanssa. Teemoina ovat muun muassa työnantajakuva, työhyvinvointi sekä johtaminen.
Työntekijäkokemus on monen tekijän yhteissumma ja ehkäpä tärkein työnantajakuvan osa-alue. Se alkaa muodostua jo työnhakuvaiheessa, minkä jälkeen siihen voidaan vaikuttaa hyvällä perehdyttämisellä. Työntekijäkokemus sisältää työhyvinvointiin liittyviä asioita, kuten työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen sekä työtehtävien mielekkyys. Siihen kuuluu tunne siitä, että työnantaja arvostaa työntekijäänsä. Kun työtehtävät ovat oman osaamisen kannalta sopivia, työntekijäkokemus paranee. Sitä voidaan vahvistaa myös kehittämällä työntekijöiden osaamista ja uusia työelämätaitoja.
Työnantajakuvaan vaikuttaa myös asiakaspalvelu: miten asiakkaan tarpeeseen vastataan? Millaiseksi muodostuu asiakkaan ja yrityksen välinen vuorovaikutus ja ovatko arvot yhtenäiset? Yrityksen luoma tunne, tarina ja mielikuva ovat merkittävässä roolissa asiakaskokemuksen muodostumisessa.
Sisäinen viestintä vaikuttaa työntekijäkokemuksen syntymiseen. Ei ole yhdentekevää, kerrotaanko työntekijöille tavoitteista, arvoista, tuloksista ja muutoksista, vai annetaanko työyhteisön tehdä omia johtopäätöksiään epätietoisuuden vallitessa. Kokonaisuuden ymmärtäminen kannustaa itseohjautuvuuteen, työn mielekkyyden kokemiseen ja tuloksellisuuteen. Hyvä työntekijäkokemus näkyy yrityksen ulkopuolella työntekijöiden tavassa puhua työpaikastaan. Tyytyväiset työntekijät puhuvat yrityksestä hyvää. Ulkoinen viestintä taas kertoo mahdolliselle asiakkaalle yrityksen palveluista, tuotteista ja arvoista.
Yrityksen on toimittava vastuullisesti usealla osa-alueella. Kestävällä tavalla tehdyt ratkaisut kertovat siitä, että yrityksessä arvostetaan ympäristöä. Ympäristövastuun lisäksi hyvä työnantaja hoitaa asianmukaisesti ja ajallaan myös maksuvelvoitteensa. Lakia noudatetaan niin työsuhteissa kuin liiketoiminnassakin. Vastuullisesti toimiva yritys huolehtii työyhteisönsä hyvinvoinnista ja puuttuu ongelmatilanteisiin.