Päättöpalaute
Kerro meille, missä on onnistuttu ja mitä voisi tehdä vielä paremmin.
Kysymme kaikilta opiskelijolta palautetta kaksi kertaa opintojen aikana: aloitusvaiheessa aloituspalautetta ja päättövaiheessa päättöpalautetta.
Palaute annetaan nimettömänä vastaamalla päättökyselyn kysymyksiin. Kyselyssä on lopussa myös mahdollisuus antaa avointa palautetta siitä, missä olemme onnistuneet ja missä meidän pitäisi vielä kehittää koulutusta. Antamiasi vastauksia käytetään koulutuksen kehittämiseen.
Tutkintokoulutusten opiskelijoiden päättökysely
Perustutkinto-, ammattitutkinto- ja erikoisammattitutkintokoulutuksissa on käytössä valtakunnallinen Opetushallituksen ylläpitämä palautejärjestelmä. Päättökyselyn kysymykset ovat samat kaikissa Suomen ammatillisissa oppilaitoksissa.
Opetushallitus lähettää päättökyselyn palautelinkin opiskelijan omaan sähköpostiin ja tekstiviestinä puhelimeen, kun opiskelija on hankkinut ja osoittanut HOKS:n tavoitteena olleen osaamisen. Palautelinkki lähetetään opiskelijan opiskelijatiedoissa (Studenta/eHOKS) olevaan sähköposti- ja puhelinnumeroon.
Kysymykset koskevat HOKSin suunnittelua, osaamisen hankkimista, näyttöjä sekä opintoihin ja hyvinvointiin liittyvää ohjausta ja tukea.
TUVA-opiskelijoiden päättökysely
Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksessa (TUVA) on käytössä omat palautekyselyt. Kyselyn kysymykset ovat yhteisiä OSAO:n Lappian ja KPEDU:n kanssa.
TUVA-päättökyselyyn vastataan, kun koulutuksen päättövaiheessa tai kun opisekelija keskeyttää TUVA-koulutuksen esim. siirtyessään ammatilliseen tutkintokoulutukseen, lukioon tai töihin.
Päättökyselyjen kysymykset:
Tutkinto-opiskelijoiden päättökysely sisältää OKM asetuksella 415/2018 säädetyt valtakunnalliset kysymyset sekä REDUn omat täydentävät kysymykset.
Valtakunnalliset kysymykset
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS)
- Minulle laadittu henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) mahdollisti opintojeni joustavan etenemisen.
- Sain vaikuttaa opintojeni suunnitteluun.
- HOKSin toteutumista seurattiin ja sitä päivitettiin tarvittaessa opintojeni aikana.
Seliteteksti: Oppilaitoksen opettaja tai ohjaaja seuraa opinnoissa etenemistä. Jos opintojen aikana suunnitelmaan tulee muutoksia tai aiemmin tehtyjä valintoja muutetaan, muuttuneet tiedot päivitetään HOKSiin. - Opintojen aikana muualla hankkimani osaaminen (muut opinnot, työkokemus, harrastukset, muutoin hankittu osaaminen) selvitettiin ja sen perusteella HOKSia tarvittaessa päivitettiin.
Seliteteksti: Jos opiskelija on hankkinut opintojen ohessa lisää sellaista osaamista, jota voidaan opinnoissa hyödyntää, se voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi HOKSia. - Sain riittävästi ohjausta ammatilliseen jatkosuunnitelmaani (liittyen työelämään ja/tai jatko[1]opintoihin).
Seliteteksti: Opintojen suunnittelussa voidaan tehdä valintoja, joilla edistetään opiskelijan urasuunnitelmia välittömästi tutkinnon tai tutkinnon osan/osien suorittamisen jälkeen.
Osaamisen hankkiminen
- Opetustilat, välineet, työpaikat, digitaaliset ja muut oppimisympäristöni edistivät oppimistani.
- Olen tyytyväinen minulle tarjottuihin mahdollisuuksiin opiskella työpaikalla.
- Tähän vastaavat vain ne, jotka ovat olleet työpaikalla oppimassa:
Minua ohjanneilla työpaikkaohjaajilla on hyvät ohjaustaidot ja he ovat ammattitaitoisia. - Opettajat, työpaikkaohjaajat ja muu ohjaushenkilöstö tekivät hyvää yhteistyötä opintojeni järjestämisessä.
- Opintoihini sisältyi minulle sopiva määrä itsenäistä opiskelua.
Seliteteksti: Esimerkiksi ohjattua etäopiskelua tai verkko-opintoja. - Sain riittävästi opetusta ja ohjausta, jotta opintoni etenivät suunnitellusti.
Seliteteksti: Esimerkiksi oppilaitoksen opetusta ja/tai työpaikan järjestämää ohjausta. - Opintojeni aikana varmistettiin, että sain tukea opintojen etenemiseen, jos sitä tarvitsin
Seliteteksti: Esimerkiksi tukea oppimiseen ja opiskeluun oppimisvaikeuksien, vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi. - Saamani opetus ja ohjaus oli laadukasta.
- Sain riittävästi palautetta osaamiseni kehittymisestä.
- Sain riittävästi tietoa mahdollisuuksista opiskella tai työskennellä ulkomailla opintojeni aikana.
- Sain valmiuksia toimia ammattialallani kestävän kehityksen mukaisesti.
Seliteteksti: Kestävä kehitys on toimintaa, jossa huomioidaan oman toiminnan vaikutukset ympäristöön, ihmisiin ja talouteen. Vastuullisella toiminnalla luodaan nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet.
Näytöt
- Osallistuin näytön/näyttöjen suunnitteluun.
- Työtehtävät, joissa suoritin näyttöni, vastasivat todellisia työelämän tehtäviä.
- Osaamiseni arvioitiin osaamisen arviointikriteerien mukaisesti.
Seliteteksti: Osaaminen arvioidaan tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten ja arviointikriteerien mukaisesti. - Arvioijani olivat ammattitaitoisia ja asiantuntevia.
Opiskelijan hyvinvointi
- Opiskeluhuoltopalvelut olivat tarvittaessa käytettävissäni (esimerkiksi terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi).
- Opiskeluympäristöni oli turvallinen.
Seliteteksti: Esimerkiksi oppilaitoksen tilat, opetus- ja työvälineet, tietoturva, ilmapiiri. - Opiskelijoita kohdeltiin yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti.
- Olen kokenut tai havainnut kiusaamista, syrjintää tai häirintää oppilaitoksessa tai työpaikalla, jossa opiskelen (monivalinta, jossa voi valita useamman):
- Kyllä, olen havainnut
- Kyllä, olen ollut kohteena
- En ole havainnut enkä ollut kohteena. - Tähän vastaavat vain ne, jotka vastasivat edelliseen kysymykseen kyllä:
Koen, että kiusaamiseen, syrjintään tai häirintään puututaan - Minulla oli halutessani mahdollisuus osallistua oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen.
Seliteteksti: Esimerkiksi antaa palautetta, tehdä aloitteita, vaikuttaa opiskelijakunnan kautta tai vaikuttaa oman tutkintoni koulutuksen kehittämiseen.
Vaikuttavuus
27. Koulutus paransi valmiuksiani työelämään siirtymiseen, siellä toimimiseen tai jatko-opintoihin.
- Koulutus antoi valmiuksia yrittäjyyteen.
Seliteteksti: Valmiuksilla tarkoitetaan tietoa siitä, miten voisit halutessasi toimia itsenäisenä ammatinharjoittajana tai työnantajayrittäjänä - Koulutuksen aikana sain osaamista ja ammattitaitoa, jota pystyn hyödyntämään.
Yleisarvio
30. Olen tyytyväinen saamaani koulutukseen
31. Suosittelisitko oppilaitosta (vastausasteikko NPS 1 - 10, 0 = en ollenkaan ja 10 = erittäin mielelläni)
Vastausasteikko (väittämät) edellä esitettyihin kysymyksiin ellei erikseen ole muuta esitetty:
(5) täysin samaa mieltä
(4) jokseenkin samaa mieltä
(3) osin samaa osin eri mieltä
(2) jokseenkin eri mieltä
(1) täysin eri mieltä.
REDUn lisäkysymykset
Yleistä palautetta REDUlle
- Missä olemme onnistuneet? (tekstivastaus)
- Mitä asioita haluaisit meidän tekevän paremmin? (tekstivastaus)
Tutkintokoulutukseen valmentavan (TUVA-) koulutuksen opiskelijoiden päättökyselyn kysymykset REDUssa.
Kyselyssä on käytössä OSAO:n, Lappian ja KPEDU:n kanssa yhteiset Laatusampo 7-hankkeessa laaditut kysymykset.
REDUn taustakysymykset:
Opiskelupaikkakunta
- Kemijärvi
- Kittilä
- Ranua
- Rovaniemi
- Sodankylä
Omaohjaajasi nimi
- (valitaan omaohjaajan nimi luettelosta)
Vastausasteikko
Ellei muuta ole esitetty, kysymyksessä käytetään vastausasteikkoa:
- 5 täysin samaa mieltä
- 4 jokseenkin samaa mieltä
- 3 osin samaa mieltä
- 2 jokseenkin eri mieltä
- 1 Täysin eri mieltä
TUVA-päättökyselyn yhteiset kysymykset
- Olen oppivelvollinen
- Kyllä.
2 Sain vaikuttaa TUVA-opintojeni suunnitteluun
3 TUVA-koulutuksesta on ollut minulle hyötyä
4 Oletko hyötynyt TUVA-koulutuksesta:
Olen hyötynyt, voit valita useita vaihtoehtoja:
-
- Sain tietoa ammattialoista
- Sain tietoa työelämästä
- Pääsin tutustumaan eri aloihin
- Sain valmiuksia siirtyä jatko-opintoihin
- Löysin sopivan ammattialan
- Päätin hakea lukioon
- Sain korotettua perusopetuksen arvosanojani
- Sain rohkeutta
- Sain itseluottamusta ja itsetuntoa
- Sosiaaliset taitoni paranivat
- Kielitaitoni parantui
- Oppimisvaikeukseni selviteltiin
- Opiskeluvalmiuteni kehittyivät
- Elämänhallintani parani
- Hyödyin muulla tavalla, miten? (avoin tekstikenttä)
En ole hyötynyt, et voi valita muita vaihtoehtoja:
-
- TUVA-koulutuksesta ei ole ollut minulle hyötyä, miksi?: (avoin tekstikenttä).
5 Opiskeluympäristöni oli turvallinen
6 Opiskelijoita kohdeltiin yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti
7 Voit halutessasi täydentää vastaustasi edellisen kysymykseen (avoin tekstikenttä)
8 Koin kuuluvani TUVA-ryhmään
9 Onko sinua kiusattu, häiritty tai syrjitty TUVA-koulutuksessa?
- Kyllä
- Ei
10 Henkilöstö / opettajat ovat puuttuneet kiusaamiseen / häirintään / syrjintään
- Kyllä
- Ei
- En ole kertonut kiusaamisestani
Kysymys 10 esitetään, jos on edelliseen kysymykseen vastannut ”kyllä”
11 Mitä teet TUVA-koulutuksen jälkeen?
- Minulla on opiskelupaikka ammatillisessa koulutuksessa
- Minulla on opiskelupaikka lukiossa
- Olen hakenut ammatilliseen koulutukseen
- Olen hakenut lukioon
- Minulla on työpaikka
- En tiedä, en osaa sanoa
- Muu, mikä? (avoin tekstikenttä)
12 Olen tyytyväinen TUVA-koulutukseen
13 Missä olemme onnistuneet? (avoin tekstivastaus)
14 Mitä asioita tahtoisit meidän tekevän paremmin? (avoin tekstivastaus)
15 Suositteletko oppilaitosta (Lapin koulutuskeskus REDU)?
NPS-asteikko: en lainkaan todennäköisesti 0–1–2–3–4–5–6–7–8–9–10 erittäin mielelläni.
Opiskelijapalautekyselyt ovat osa REDUn laadunhallintajärjestelmää.