Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen edistää turvallisuutta koulun arjessa.
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen edistää turvallisuutta koulun arjessa.
REDUssa jokainen opiskelija on arvokas. Noudatamme tasa-arvolakia, joka velvoittaa oppilaitoksen henkilöstöä huomioimaan sukupuolen moninaisuuden. Tuemme ja edistämme eri ikäryhmien, eri koulutustaustaa omaavien, eri yksilöiden, eri asemassa olevien ja erilaisten ihmisten tasa-arvoisuutta.
Jokaisella opiskelijalla on oikeus saada tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaista opetusta, opiskelijan ohjausta sekä oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Moninaisuuden tunnistaminen edistää opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia, ja se tulee nähdä voimavarana. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma ohjaa ja tukee tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista.
Suunnitelmassa käsitellään muun muassa seuraavia osa-alueita:
REDU on turvallisen tilan oppilaitos. Opiskeluympäristö on turvallinen ja opiskeluolosuhteet järjestetään kaikille opiskelijoille sopiviksi. Opetus on sukupuolineutraalia ja -sensitiivistä. Syrjintää ehkäistään jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja mahdollisiin syrjimistapauksiin puututaan välittömästi.
Opetuksessa käytettävät työvälineet, materiaalit ja muut opiskelumateriaalit ovat REDUssa kaikkien saatavilla.
REDUssa kiinnitetään erityistä huomiota oppilaitoksen ilmapiiriin ja hyvinvointiin. Tätä tukee mm. opiskelijatutortoiminta.
Opiskelijalla on laissa määritelty oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun kohdistuvaa syrjintää ja väheksyntää tai sukupuoleen perustuvaa ja seksuaalista häirintää ei hyväksytä. Henkilökunnan tehtävä on puuttua asiaan ja asiasta tulee tehdä ilmianto esihenkilölle ja turvallisuuspäällikölle.
Opiskelijoita ohjataan kyseisissä tilanteissa tai niitä havaitessa kertomaan asiasta oppilaitoksen henkilökunnalle, jotta tarvittaviin toimenpiteisin voidaan ryhtyä.
Yhdenvertaisuus ammatillisessa koulutuksessa alkaa tasa-arvoisesta opiskelijavalinnasta. Opiskelijavalinta tehdään yhtenäisillä kriteereillä sekä yhteishaun, että jatkuvan haun prosessissa.
Kaikilla hakijoilla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osoittaa osaamisensa. Erilaiset tarpeet valintamenettelyssä otetaan huomioon.
Opetuksen suunnittelun työvälineenä käytämme henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa eli HOKSia.
Suunnitelma tehdään opiskelijan kanssa yhdessä ja opiskelijalle kerrotaan erilaisista mahdollisuuksista, jotka liittyvät yksilöllisiin opintopolkuihin ja opiskelumenetelmiin sekä erilaisiin opiskelun tukimenetelmiin.
Opiskelijoiden opintosuoritukset arvioidaan voimassa olevien määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointi suoritetaan aina niin, että se noudattaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatetta. Opiskelija, joka on tyytymätön arviointiin, voi hakea siitä oikaisua asianmukaisesti.