Paikallisuus voimavarana vastuullisessa matkailussa

7.3.2025 julkaistu

Lapin matkailun kasvaessa vastuullisuus on noussut keskiöön niin mediassa kuin matkailualan kehittämisessä. Yksi tärkeä näkökulma on matkailijoiden ostamat tuotteet. Monet vierailijat haluavat hankkia aitoja lappilaisia tuotteita, eivätkä massatuotettua tavaraa ulkomailta. Tämä avaa mahdollisuuksia paikallisille yrittäjille.

Taidekortteja ja -tarjottimia

Lapland Creations B2B-myyntitapahtuma

Ounasvaaran majalla järjestettiin 25.2.2025 Lapland Creations B2B-myyntitapahtuma, jonka tavoitteena oli tuoda yhteen paikalliset käsityö-, elintarvike-, luonnonvara- ja palvelualan yrittäjät sekä matkailuorganisaatioiden edustajat. Tapahtuman organisoi REDUn Artesaanin matkassa -hanke.

Hankkeen projektipäällikkö Milla Ristonmaa korosti yhteistyön merkitystä paikallisten tuotteiden ja palveluiden esille tuomisessa kansainväliselle yleisölle: "Lapista löytyy paljon potentiaalia tarjota matkailijoille laadukkaita paikallisia tuotteita ja palveluita. Yhteistyö eri toimijoiden välillä on avainasemassa, jotta ainutlaatuinen tarjontamme tavoittaa matkailijat."

kuvassa kansallispukuun pukeutunut nainen hymyilee kameralle
Taite Laplandin Kreetta Sundqvist tarjoaa asiakkailleen elämyspalveluja, kuten rumpurentoutusta ja tarinallisia lauluhetkiä, joissa sukelletaan suomalaiseen kansanperinteeseen.

Yrittäjille uusia mahdollisuuksia

Tapahtumaan osallistui eri puolilta Lappia artesaanialojen yrittäjiä, kuten elämyspalveluiden tarjoajia sekä lähiruoka- ja koruvalmistajia. Monet olivat yksinyrittäjiä, jotka toivoivat tapahtuman tuovan uusia kontakteja ja mahdollisuuksia laajempaan näkyvyyteen.

Myös matkailu- ja palvelualojen yritykset olivat hyvin edustettuina. He etsivät uusia tapoja lisätä paikallisten tuotteiden ja palveluiden käyttöä toiminnassaan. Helmi Kuusela Safarticasta kertoi yllättyneensä tapahtuman laajuudesta: "Tulin hakemaan lahjaideoita ja tämä ylitti odotukseni. Hotelli- ja safariyrittäjät tarvitsevat uusia ideoita ja erityisesti luonnonläheisille, paikallisille tuotteille on kysyntää. Vastuullisuus on kasvava trendi."

pöytä, jossa maalauksiaKuusamolaisen Kertun taidepuodin kortteja ja tarjottimia on myynnissä Rovaniemelläkin.

pöytä, jossa korujaSodankyläläisen KavaNoidan käsintehdyt korut henkivät mystiikkaa ja kertovat tarinoita.

Kohtaamistapahtumasta vuosittainen perinne?

Tapahtuma osoittautui tarpeelliseksi, ja sekä näytteilleasettajat että kävijät toivoivat sen järjestämistä vuosittain tai ainakin joka toinen vuosi. Projektipäällikkö Ristonmaa iloitsi tapahtuman onnistumisesta: "En voisi olla tyytyväisempi tapahtuman onnistumiseen! Toivon, että tämän päivän jälkeen olemme yhden askeleen lähempänä upeiden lappilaisten tuotteiden ja palveluiden manifestiä. Yhteistyön kautta voimme saada myös uusia työkaluja ympärivuotisuuden rakentamiseen, sillä potentiaalia siihenkin löytyy."

Hankkeilla lisää vastuullisuutta matkailuun

REDUssa on käynnissä useita hankkeita, jotka edistävät matkailun vastuullisuutta.

  • Matkailualan englanninkieliset koulutuspilotit -hanke tarjoaa sesonkityöntekijöille lyhytkoulutuksia englanniksi, jotta he työllistyisivät pidempään ja saisivat parempaa tietoa suomalaisesta työlainsäädännöstä.
  • Palvelualojen POPPI-hanke tukee paikallisia hyvinvointi- ja palvelualan yrittäjiä tuotekehityksessä, sillä matkailijoiden kiinnostus hyvinvointi- ja kauneudenhoitopalveluita kohtaan kasvaa.
  • Kestävän matkailun osaamismerkki -hankkeessa kehitetty "Kestävän matkailun osaaja" -verkkokoulutus on jäänyt pysyväksi osaksi REDUn opintotarjontaa.

Vastuullinen matkailu tarvitsee paikallisia toimijoita, joiden tuotteet ja palvelut vastaavat kasvavaan kysyntään. REDUn hankkeet ja tapahtumat, kuten Lapland Creations, tukevat tätä kehitystä tarjoamalla yrittäjille uusia mahdollisuuksia.

 

Jotpa-logo

Eu logo