Hius- ja kauneudenhoitoalalla osoitettiin auttamisenhalua
7.11.2022 julkaistuREDUn hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijat ovat saaneet viime viikkoina harjoittaa taitojaan tärkeän asian äärellä, kun asiakkaiksi on tullut Ukrainasta sotaa paenneita henkilöitä. Heille on saatu tuottaa pieniä iloja vaikeiden aikojen keskellä tarjoamalla hiustenhoidon palveluja sekä käsi- ja jalkahoitoja.
Ajatus auttamisesta virisi jo viime keväänä, kun Rovaniemelle saapui ukrainalaisia sotaa pakoon. Opettajat auttoivat jo silloin omalla ajallaan toimittamalla muun muassa tavara- ja vaatelahjoituksia. Kun nyt syksyn kuluessa ensimmäisen vuoden opiskelijoille tarvittiin asiakasryhmiä etenkin käsi- ja jalkahoitojen harjoitteluun, syntyi idea ukrainalaisten kutsumisesta palvelujen asiakkaiksi.
Ideaan tarttuivat hiusalan lehtori Tarja Kaihua sekä kauneudenhoitoalan lehtori Arja Ylinampa. Apuna käytännön järjestelyissä ja etenkin kommunikoinnissa heillä oli Oksana Krivosheyeva, joka on itsekin opiskellut REDUssa sekä kosmetologiksi että hierojaksi. Oksana auttoi muun muassa varauslistoissa ja teki työn tueksi sanakortteja, joiden avulla opiskelijat voivat kommunikoida asiakkaiden kanssa, kysyä toiveita sekä kertoa mitä ovat tekemässä.
- Tällä alalla ei pärjää, ellei uskalla rohkeasti tarttua erilaisiin asiakastöihin. Tässä yhdistyi niin mahtavasti kaikki intressit. Ihmisten kohtaaminen, työn rutiinin harjoittelu, sekä sellaisten asiakkaiden palveleminen, joiden kanssa ei ole yhteistä kieltä, Tarja Kaihua kertoo.
Asiakkaat ovat olleet pienistä ilon ja hemmottelun hetkistä silmin nähden kiitollisia, ja opiskelijat ovat saaneet valtavasti kiitosta. Parin viikon aikana asiakkaina on käynyt kymmeniä ukrainalaisia.
- Tämä on heille niin paljon enemmän kuin hierontaa tai hiusten hoitoa. Se on heille hetki irti muista ajatuksista, Tarja Kaihua miettii.
Opiskelijat ovat eniten jännittäneet sitä, kuinka palvella asiakasta, jonka kanssa yhteistä kieltä ei ole. Ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat tehneet hiusten leikkauksia ja haudehoitoja sekä käsi- ja jalkahoitoja. Apuna kommunikoinnissa ovat olleet sanakortit, puhelimen käännössovellukset sekä ilmeet ja eleet.
- Kun yhteistä kieltä ei ole, opiskelijat ovat saaneet rauhassa keskittyä palvelun tekemiseen. Asiakkaat ovat olleet todella kiitollisia. Meille taas on ollut palkitsevaa, kun ollaan saatu tuottaa heille pieniä iloja tähän hetkeen. Ehkä tämä on myös samalla pieni osoitus ihmisten auttamisenhalusta, lehtori Arja Ylinampa kertoo.
”Ollaan kuultu että asiakkaille on tullut tosi hyvä mieli. Itselle tämä on opettanut palvelemaan asiakasta joka ei puhu samaa kieltä," hiusalan opiskelijat Wilma Keto ja Nelle Harrinkoski kertovat.
”Ensimmäisellä kerralla jännitti etukäteen, mutta kun pääsi tekemään niin se jännitys loppui siihen. Ollaan kuitenkin ajateltu että on kiva jos saa sen asiakkaan iloiseksi," kosmetologiopiskelijat Vanessa Moilanen ja Iida Välimaa kertovat.