Asenne ratkaisee myös lentokoneasentajan ammatissa
15.3.2023 julkaistuNiklas Oikarinen valmistui REDUsta lentokoneasentajaksi seitsemän vuotta sitten. Nyt hän tuli visiitille vanhaan opinahjoonsa kertomaan nykyisille lentokoneasennuksen opiskelijoille työstään Finnairilla sekä urapolustaan.
Lentokoneasentajaksi REDUssa opiskellut Niklas Oikarinen valmistui ammattiin vuonna 2016, ja on ollut Finnairilla töissä vuodesta 2018 lähtien. Urapolku on ollut tähän mennessä mieluisa, ja työssä on päässyt kouluttautumaan paljon lisää.
Oulusta kotoisin oleva Niklas tiesi jo kasiluokkalaisena haluavansa lentokoneasentajaksi. Kaverin kanssa tuli usein käytyä kuvaamassa ja ihastelemassa lentokoneita Oulun lentokentällä, ja oli selkeää, että lentokoneet kiinnostivat ammatiksi asti.
- Kaverista tuli lentäjä, mutta minua kiinnosti enempi ruuvaaminen ja tekniikka, joten hain REDUun Rovaniemelle opiskelemaan lentokoneasennuksen perustutkintoa, Niklas kertoo.
Lentokoneasentajaksi Niklas opiskeli ammattilukiossa. Ammattikoulun ja lukion vuorottelu toi vaihtelua, ja etenkin lukiossa opiskeltu englanti auttoi ammattisanaston kanssa, sillä alan opukset ja huoltodokumentit ovat englanniksi. Opiskeluajalta jäi paljon mukavia muistoja.
- Paras muisto opiskeluajalta on viiden viikon työharjoittelujakso, joka tehtiin Baselissa, Niklas muistelee.
Koulusta valmistumisen jälkeen Niklas kävi armeijan ja teki muutaman kuukauden ajan hinausautonkuljettajan töitä Oulussa, kunnes pääsi oman alansa töihin Tallinnaan neljän kuukauden ajaksi. Sen jälkeen avautui työmahdollisuus Finnairilla, jonne hän pääsi asentajaksi. Saman työnantajan palveluksessa tuleekin pian viisi vuotta täyteen, ja nykyään Niklas työskentelee Finnairilla lupakirjamekaanikkona. Hän tekee lisäksi matkamekaanikon hommia, johon liittyviä reissutöitä on tällä hetkellä noin kerran kuussa Norjassa.
- Työ Finnairilla on ollut tosi mielenkiintoista, kun koko ajan on tullut uutta ja mielenkiintoista eteen. Olen päässyt kouluttautumaan paljon ja saanut hyviä mahdollisuuksia edetä. Olen saanut myös reissata työn puolesta aika paljon eri puolilla Eurooppaa.
Niklas kertoo, että Finnairilla on paljon erilaisia tehtävänimikkeitä ja työtehtäviä, joissa voi työskennellä. Etenemismahdollisuudet ovat hyvät, ja esimerkiksi työnjohtajista suurin osa on aloittanut mekaanikkona ja edennyt sen jälkeen urallaan.
- Itselläni voisi kiinnostaa tulevaisuudessa troubleshooterin työ, Niklas pohtii.
Niklas muistuttaa, että lentokoneasennuksen perustutkinto antaa aika kattavan perusosaamisen tekniselle puolelle, mistä voi olla hyötyä myös muissa töissä. Lentokoneasentajaksi halutessaan koulu on käytävä kunnolla ja PART-viranomaiskokeet on läpäistävä. Muuten ei saa lupakirjaa. Myös tekevä ja motivoitunut asenne on sekä opiskelussa että työssä tärkeää. On paljon omasta asenteesta kiinni, miten urallaan menestyy.
- Tämä on palkitseva ala, jolla pääsee jatkuvasti haastamaan itseään, kun uutta omaksuttavaa tulee koko ajan eteen, Niklas muistuttaa.