Blogi: Pohjois-Kalotti tutuksi – opintomatka Kilpisjärvelle ja Pohjois-Norjaan

20.9.2024 julkaistu

Elokuun alussa suuntasimme matkailuopiskelijoiden kanssa opintomatkalle Kilpisjärvelle ja Pohjois-Norjaan. Matkan taustalla oli keväällä alkanut projektityö, jossa saimme tehtäväksemme suunnitella kolmen päivän retken Pohjois-Kalotin alueelle.

ryhmäkuva Salmivaaralla, taustalla Saanatunturi

Opiskelijaryhmämme jokainen jäsen teki oman suunnitelmansa, joista rakentui lopulta matkan kokonaisuus. Käytännön järjestelyissä huomasimme kuitenkin, että lisäpäivä oli tarpeen. Mukaan matkalle lähtivät myös REDUn Kittilän ja Rovaniemen yksiköiden opiskelijat.

Rovaniemen ryhmä vastasi ruokasuunnittelusta, ja osa ruoista valmistettiinkin luonnossa nuotiolla. Linja-automme starttasi Rovaniemeltä elokuun toisella viikolla, ja osa matkalaisista liittyi seuraan Kittilästä. Siitä alkoi nelipäiväinen seikkailumme Pohjois-Kalotin upeisiin maisemiin!

1. päivä: Iltakävely Salmivaaralle ja nuotiolla herkuttelua

Saavuimme Kilpisjärvelle iltapäivällä ja majoituimme kuuden hengen huoneistoihin. Ensimmäisenä iltana suuntasimme iltakävelylle Salmivaaralle, josta avautui upea näkymä Saana-tunturille ja Kilpisjärven kylään. Illalla koko ryhmä kokoontui Tsahkaljärvelle kokkaamaan. Meidän ryhmämme vastasi illan ruoasta, joka oli hauska ja maistuva yhdistelmä varrastikkuja – kukin sai valita itse täytteet, kuten lihapullia, makkaraa, sipulia ja paprikaa. Jälkiruoaksi nautittiin perinteisiä lättyjä, jotka valmistettiin tulen äärellä.

2. päivä: Vaellus Hestenin huipulle ja auringonlasku Senjassa

Heräsimme aikaisin aamiaiselle ja valmistelimme matkaeväiksi kalakeiton ruokatermoksiin. Matka jatkui kohti Senjaa, jonka upeat maisemat tekivät vaikutuksen jo bussimatkalla. Pysähdyimme Finnsnesissä kauppaostoksille, ja muutaman tunnin ajon jälkeen saavuimme Hestenin vaellusreitin aloituspisteelle. Kahden tunnin vaellus huipulle palkittiin henkeäsalpaavilla maisemilla.

Vaelluksen jälkeen jatkoimme Hamn i Senjaan, joka sijaitsi kauniilla paikalla aivan meren rannassa. Illalla söimme kallion laella kakkosryhmän valmistamia pitaleipiä ja nautimme upeasta auringonlaskusta – päivä oli täydellinen.

kuva auringolaskusta
Hamn i Senja.

3. päivä: Uinti Blåvatnetilla ja paluu Kilpisjärvelle

Kolmannen päivän ohjelmassa oli retki Lyngenin alueelle, joka oli noin parin tunnin ajomatkan päässä. Lähdimme patikoimaan Blåvatnetin jäätikköjärvelle, jossa rohkeimmat meistä pulahtivat uimaan hyiseen veteen. Uinti oli virkistävä kokemus kuuman päivän päätteeksi. Paluumatkalla pysähdyimme syömään eväitä ja nautimme kauniista maisemista.

Illaksi palasimme Kilpisjärvelle ja samaan majoituspaikkaan kuin ensimmäisenä yönä. Koska saavuimme myöhään, päätimme jättää nuotioruoan väliin ja valmistimme huoneistossa nachopellin, jonka nautimme yhdessä iltamyöhään.

kuva vuoristojärvestä
Blåvatnet

4. päivä: Maisemavaellus ja kotiinpaluu

Viimeisenä aamuna saimme nukkua hieman pidempään. Aamiaisen jälkeen pakkasimme tavarat ja söimme termoksiin ladattua nakkikeittoa ennen lähtöä. Matkalla pysähdyimme Muotkatakassa, Suomen korkeimmalla kohdalla, jossa kiipesimme Leutsuvaaran huipulle ihailemaan maisemia.

Kotimatkalla teimme vielä yhden pysähdyksen Sannanputiikissa, missä saimme mahdollisuuden tehdä ostoksia ja nauttia viimeisen kerran yhdessä keittolounasta. Nelipäiväinen matkamme päättyi, ja palasimme kotiin monta kokemusta rikkaampina.

Matka oli upea yhdistelmä luonnossa liikkumista, yhdessä kokkaamista ja uusien ihmisten tapaamista. Erityisesti mieleen jäivät huikeat maisemat, retket ja illat nuotion äärellä. Tämä matka teki Pohjois-Kalotin alueesta tutun ja rakkaan meille kaikille.